Categories: PodróżePolska

Żywiecki Park – kilka wspomnień z dzieciństwa

Żywiecki park kojarzy mi się z dzieciństwem. Ze spacerami z babcią, zbieraniem kolorowych, jesiennych liści i karmieniem wiewiórek. Mimo upływu czasu i wielu zmian park zamkowy odwiedzam zawsze, kiedy jestem w Żywcu.

Żywiecki park zamkowy to 26 hektarowy ogród położony w centrum miasta. Połączony ze Starym Zamkiem oraz Pałacem stanowi główną atrakcję miasta. Park posiada ciekawą historię, znajdują się w nim nietypowe gatunki roślin i budynki takie jak domek chiński, ale o tym wszystkim nie dzisiaj. Park ten to przede wszystkim mnóstwo moich wspomnień z dzieciństwa.

Żywiecki park zamkowy

Widok na fontannę
Domek Chiński

To właśnie do parku przychodziłam jako kilkulatka karmić orzechami wiewiórki, a suchym chlebem kaczki. Tutaj pierwszy raz uciekałam przed łabędziem, a w zamkowej stajni spędzałam jako nastolatka każde wakacje ucząc się jeździć konno. Właśnie do parku przychodziliśmy zbierać kolorowe liście do jesiennych bukietów i kasztany, z których później powstawały ludziki. W domku chińskim zawsze robiliśmy przerwę na lody, a po zamku, razem z siostrą, biegałyśmy gubiąc się w kolejnych salach wystawowych i testując możliwości zamkowego fortepianu.

Łabędzie

Wiewiórki w parku
Fontanna i rozarium
Moje ulubione miejsce do karmienia kaczek, pod płaczącą wierzbą
Studnia na dziedzińcu zamkowym i pałac

Większość starych, rodzinnych fotografii z parku z babcią, dziadkami czy nawet prababcią zrobiona była przy fontannie w samym centrum parku, gdzie znajduje się również rozarium. Pamiętam ogromny labirynt z żywopłotu, którego dziś już nie ma, a który kiedyś był wielką atrakcją dla dzieciaków. Mogliśmy biegać tam godzinami, gubiąc się w ścieżkach wysokich krzewów. Labiryntu już nie ma, na jego miejscu została ogromna polana. Podobnie ze  stajnią, na jej miejscu powstały sale wystawowe, a konie w większości zostały sprzedane – kilka z nich zostało przeniesionych do powstałego na terenie parku mini zoo.

Kuce pasące się w parku
Pałac i polana, na której rósł labirynt
Zdjęcie przy fontannie 🙂

To, co pozostaje niezmienne to kaczki, łabędzie i wiewiórki. Tych ostatnich jest jednak mniej niż pamiętam z dzieciństwa i zdecydowanie trudniej je znaleźć. Kiedyś były zawsze obok najstarszego drzewa na Żywiecczyźnie – dębu ,,Franciszek”, który rośnie obok fontanny i czekały na orzechy, które stale ktoś im donosił.

Dąb Franciszek – miejsce karmienia wiewiórek

Staw w parku

Uwielbiam spacery po żywieckim parku i  zawsze wracam tutaj z ogromnym sentymentem!

O historii parku, a także żywieckim zamku już wkrótce.

Tutaj zobaczysz jak wygląda muzeum Browaru Żywieckiego.